WAT VINDT

JOHN RUTTEN

Avic
Dank dat je hier aan mee wilt helpen uiteraard. Graag even in het kort wie je bent.

John Rutten
Yes, mijn naam is John Rutten en ik werk voor de groep engineering binnen Heinz, vooral in Elst. De Kraft Heinz groep is natuurlijk veel groter, maar voor de vestiging Elst doen wij zaken met Avic. Ik werk onderhand al een aardige tijd met jullie systeem. We doen hier projecten op voor de hele site Elst. Op elk gebied; Elektronica utiliteit, besturingen, techniek, beton etc. Mijn achtergrond hier is dan ook het vooral bezighouden met besturingen, hoofdvoedingen, utiliteit tot aan brandalarmeringen. Ik werk hier nog niet zo lang, bijna 36 jaar. Zo heb ik het zien groeien van een klein fabriekje naar de productie site die het nu geworden is.

Avic
Waar is onze samenwerking ontstaan?

John Rutten:
Het is eigenlijk begonnen, een behoorlijke tijd geleden trouwens, bij een klein probleem bij ons die opgelost moest worden. Ik moest namelijk een alarm overzetten van de ene kant van de Heinz fabriek naar de andere kant, er zit hier 500 meter tussen, hoe gaan wij dat draadloos voor elkaar krijgen was dan ook de vraag. Dus ik denk dat het toch wel tussen de 10 of 12 jaar is dat wij zaken met elkaar doen. Toen ben ik begonnen met een simpel alarm over te sturen, om dit op sms te krijgen of iets dergelijks en daarna is het balletje gaan rollen. Bart had uitgelegd wat jullie nog meer konden betekenen en toen ben ik meer van jullie diensten in gaan zetten op de utiliteit. Heel simpel om de kilowatt binnen te halen en het verbruik van water en gas in te zien. Vervolgens hebben wij daar het een en ander aan LegioBoxen voor weggezet en hadden wij gezamenlijk een platform ingericht waar deze data wordt verzameld. Dit doen we al sinds jaar en dag. Het breidt zich ook nog steeds meer uit. Maar zo is het eigenlijk begonnen.

Avic
Wat doet Avic dan in eigen woorden voor Heinz op dit moment?

John Rutten:
Er gebeurt van alles, zo hebben wij kort geleden nog een LegioBox uitgewisseld. Vannochtend zijn er nog wijzigingen gedaan in de waterzuivering applicatie. We willen iets meten maar we weten niet wat er aan de hand is. Dat ding staat aan de andere kant van de Heinz fabriek, ja als je daar helemaal datalijnen naartoe moet gaan brengen is dat een hele toestand maar we hebben daar een LegioBox zitten en via toegang tot de Cloud krijgen wij de data binnen. Ik kan het simpel delen met collega’s, dus wat dat betreft is het een uniek systeem om vrij snel iets tot de beschikking te hebben.

Avic
Hoe ben je ooit bij ons terecht gekomen?

John Rutten
Dat was volgens mij gewoon via internet, wat ik al zei, ik moest simpelweg een alarm versturen via een kastje en dit moest via sms gebeuren. Ik  ben eigenlijk gaan Googlen en toen ben ik bij Avic terecht gekomen. Zo is dat begonnen. Een platform ingericht, wij hadden toen een utiliteit pakketje van een bepaald bedrijf waar wij dan ook de Kilowatt uur oppakten via een busje naar een PC, met een server erachter, een hoop gedoe. Dat was een Frans pakketje welke de zomer en wintertijd niet aankon, een groot drama. Daar zijn we toen vrij snel vanaf gestapt om Avic in te gaan zetten waar het op het platform in de Cloud terecht kwam, ja geweldig. Het was een snelle oplossing en het werkte ook meteen. Tegelijkertijd was het ook relatief goedkoop. Wij waren er in ieder geval op de korte termijn door gered, vervolgens hebben wij dan ook de utiliteit overgezet van de fabriek. Dat is dan de energiemeting van de elektra en het gas, het gasverbruik en het water. Persluchtmeting, zo hebben wij het steeds verder uitgebreid bij Avic, we hebben uiteindelijk een aardig groot platform opgericht waar wij onze utiliteit kunnen vinden, maar dus ook onze storingsalarmen gaan daar door. Ik heb collega’s die de storingen doen van de utiliteit, die mensen zijn natuurlijk een aantal uur hier en ook genoeg uren niet hier. Die krijgen of een sms of via een email een storingsmelding. Mocht er in de stoomketel of perslucht of water een probleem zijn dan gaat het naar de juiste persoon toe, dus wat dat betreft hebben we het wel heel breed ingezet met de jaren. Zelfs de rapportages van de waterzuivering, die moeten wij ook overdragen, zo waren er vroeger mensen hier die elke dag een meter ging aflezen, om dat vervolgens in Excel te zetten. Dat wordt nu allemaal automatisch gedaan.

Avic
Gemak en zekerheid zijn hier dan ook de kernwoorden.

John Rutten
Absoluut, op deze manier mis je geen data, je bent altijd op de hoogte.

Avic
Doet Heinz nog meer met IoT? 

John Rutten
Volgens mij doen wij nog niet zo heel veel, uiteraard doen we heel veel met techniek in besturingen en automatisering. Maar dat zit allemaal in keukens en processen en wijzen van vullen en verpakkingen. Wat er geproduceerd wordt moet natuurlijk inzichtelijk zijn voor de tracebility. Utiliteit is wel het meest wat wij hier gebruiken. Ook een applicatie die we nu bij jullie als test hebben lopen, wij vullen transportbanen met flessen die gevuld moeten worden met ketchup en er zijn dan pallets die binnen komen. Dit zijn dan vrachtwagens met 26 pallets. Er zijn twee vrachtwagens die kunnen op die transport banen en daar worden die pallets dan automatisch geleegd en gevuld. Het kan weleens zijn dat net een baan leeg is, hier is de mens dan weer van toepassing, die is te laat of die heeft het even net niet in de gaten. Nu heb je hier weleens tijd voor maar die productielijnen lopen vrij hard, de nieuwste lijn loopt 600 flessen per minuut, dat is 10 per seconde, die 26 pallets zijn zo weg. Die flessen worden hier een eindje verder gemaakt en die moeten wel op tijd gebracht worden, hier zit ook weer een tijdsverschil in en als proef hebben wij het volgende ingezet: zodra de eerste baan leeg is gaat er een sms naar de teamleider die flessen moet bestellen en die besteld dan de flessen bij de volgende rit van de vrachtwagens die heen en weer rijden van de flessenfabriek met de productie. Dus dat is even wennen voor die mensen, waarom krijg ik weer een sms, maar het is al een paar keer voorgekomen dat de vullijn stilligt omdat er geen flessen waren en dat is lastig natuurlijk. Vrij simpel konden wij deze ingang aanbieden aan een Avic LegioBox die in de buurt was en op die manier konden wij die flessen afroepen op precies het juiste moment.

Avic
Hoe is qua tijd de communicatie verlopen?

John Rutten
Dat ging goed, vrij snel. Ik deed dat altijd via Bart, maar Ivo zit daarachter, hij doet ook veel op het moment. Het afgelopen jaar hebben wij veel contact gehad eigenlijk. We zijn het een en ander aan het aanpassen en aan het veranderen. Ik maak natuurlijk al zo lang gebruik van jullie diensten waardoor ik ook vrij handig ben geworden in het programma. Het contact is in ieder geval altijd warm.

Avic
Hoe snel waren alle problemen opgelost?

John Rutten
Maximaal twee dagen, en als er echt een probleem is dan stuur ik Bart een appje en dan is het dezelfde dag nog geregeld. Gewoon goed dus.

Avic
Hoe ziet u onze samenwerking in de toekomst?

John Rutten:
Ja, dat is wat. Aan de ene kant ben ik benieuwd wat Avic verder voor ons kan betekenen. Aan de andere kant moet je je ook verkopen natuurlijk, het marketingverhaal, als ze niet weten dat je bestaat dan besta je niet. Misschien moet er wel harder geschreeuwd worden dat jullie bestaan, laat zien wat je allemaal kunt en dat bepaald ook weer een beetje het voortbestaan. Jullie hebben simpelweg ontzettend mooie producten welke ik ook al een aantal keer heb aangeprezen, collega bedrijven werken er ook al mee. Ook bij Heinz op globale schaal heb ik jullie aanbevolen. Zij kwamen met allemaal lastige software pakketten waar wij zoiets hadden van: wij doen dit met een simpel kastje en de rest gebeurd in de Cloud, daar stonden ze van te kijken. Vanuit jullie Cloud kon dit heel simpel verstuurd worden. Wij betalen een fee per jaar en dat is het, geen moeilijke software. De toekomst is dan ook afhankelijk van wat jullie nog meer voor ons kunnen betekenen. Ik zou trouwens wel wat meer op de website terug willen zien komen wat jullie allemaal gedaan hebben in het verleden. Waar wij meer dingen van kunnen leren, meer cases.

Avic
Wat zou u nog mee kunnen geven aan advies voor potentiële nieuwe klanten

John Rutten
Leren van elkaars praktijkvoorbeelden, blijf communiceren. Over het algemeen is Avic in staat om de meeste wensen uit te kunnen voeren. Meestal zijn er al genoeg voorbeelden van eerder gedaan werk.

Avic
Dank voor uw tijd!

Met meer dan 20 jaar ervaring in de wereld van IoT en het bedienen van bijna elke branche met onze hard- en software zijn wij in staat uw werkprocessen naar een hoger plan te tillen!

Bel ons voor een afspraak, wij komen graag bij u langs om onze producten te demonstreren. Zodra wij tot mooie ideeën zijn gekomen starten wij een gratis ‘’proof of concept’’.

Wij maken IoT simpel voor u!

volg ons op 

Adres

Molenwal 20a
5301 AW Zaltbommel
Nederland

T. +31 (0) 418674700
F. +31 (0) 418674111

info@avic.nl

Met meer dan 20 jaar ervaring in de wereld van IoT en het bedienen van bijna elke branche met onze hard- en software zijn wij in staat uw werkprocessen naar een hoger plan te tillen!

Bel ons voor een afspraak, wij komen graag bij u langs om onze producten te demonstreren. Zodra wij tot mooie ideeën zijn gekomen starten wij een gratis ‘’proof of concept’’.

Wij maken IoT simpel voor u!

volg ons op 

Adres

Molenwal 20a
5301 AW Zaltbommel| Nederland

T. +31 (0) 418674700 | F. +31 (0) 418674111

info@avic.nl

AVIC