WAT VINDT

FRANK VAN DER MAAT

ABC Hekwerk is een professionele hekwerkleverancier die een solide pakket biedt aan producten voor het beveiligen van percelen, terreinen en complexen.

Active Guard is ook wel de digitale poortwachter van ABC Hekwerk. Via een handig online portaal is er altijd en overal inzicht in het gebruik van toegangssystemen. Bovendien signaleert en adviseert deze tijdig onderhoud of storingen. Hier ligt dan ook de link met Avic.

Avic
Wat doet Avic precies in eigen woorden voor ActiveGuard?

Frank
Wij zijn ongeveer een jaartje of twee terug begonnen met IoT op de poorten. Wij waren benieuwd of wij een slimmere manier van onderhoud konden verrichten wat gebaseerd was op het aantal bewegingen wat dan weer gelijk staat aan het gebruik van de poort. Niet zozeer alleen open en dicht, ja… dat is natuurlijk ook belangrijk, maar op een poort zitten tegenwoordig heel veel meer wrijvingen waardoor een poort abrupt kan stoppen en de slijtage hoger is. Datzelfde als een auto he, als je bij een stoplicht aan komt rijden, je trekt rustig op en je bent geen Max Verstappen dan gaat jouw auto langer mee en dat is eigenlijk ook zo bij een poort. Daar zijn we toen begonnen, hoe gaan wij dit aanpakken. Zo zijn er verschillende partijen geweest en toen kwamen wij er eigenlijk al heel snel achter, veel partijen doen alleen hardware en er zijn heel veel partijen die doen alleen software, maar weinig partijen die hardware en software doen en zodoende zijn wij toen bij jullie terecht gekomen.

Avic
En hoe hebben jullie ons specifiek gevonden?

Frank
Via Google zijn wij bij jullie terecht gekomen. Met als zoektermen: IoT en onderhoud. Ik weet nog dat ik bij jullie had gevonden door een project wat ging over sluizen, hier hadden jullie iets mee gedaan. Sluizenmanagement of watermanagement en zodoende zag ik de link met ons. Ook met het beheer van hoogte van water, interessant in ieder geval.

Avic
Waren er verder nog wel partijen in de race voor de opdracht? Of waren wij echt de enige partij die zowel software als hardware tegelijkertijd aanbood?

Frank
Ja, wij hadden nog een andere partij, hier waren wij ook al bijna akkoord mee, alleen op een gegeven moment trokken zij de keutel weer in, mogelijk omdat ze het project niet aankonden. Er was ook een partij uit Rotterdam die deed ook hardware en software. Geen idee wat hier de naam van was. Deze partijen waren voornamelijk alleen maar software of hardware. Omdat ik veel in de besturingen zit bij de poorten wist ik al dat wij een partij nodig hadden die zowel soft- als hardware deed. Ik heb geen zin om ergens tussenin te zitten, alles bij een partij had simpelweg de voorkeur.

Avic
En zo is uiteindelijk een op maat gemaakte oplossing bedacht?

Frank
Ja, uit de basis van jullie standaard oplossing zijn wij verder gaan kijken, wat hebben wij daadwerkelijk meer nodig was dan ook de vraag en daar is uiteindelijk een maatoplossing voor gemaakt. In basis wel jullie standaard oplossing natuurlijk, maar dan wel met meer input en ook twee outputs.

Avic
Hoe lang heeft het project geduurd voordat het volledig up & running was?

Frank
Volgens mij zijn wij daar een maand of vier mee bezig geweest tot een half jaar. Dit viel dan ook reuze mee.

Avic
Heeft deze oplossing nu de voordelen die u bij voorbaat had verwacht?

Frank
Ja, wij zien wel dat de hekwerk industrie een vrij conservatieve industrie is. Het daadwerkelijk op de markt brengen van het gezamenlijk product was redelijk moeilijk in het begin maar begint steeds meer voet aan de grond te krijgen. Het moet meer draagkracht krijgen, het is een markt die de klanten ook meer moeten gaan accepteren, ze moeten de meerwaarde er van inzien en dan zou de rest vanzelf moeten gaan.

Avic
Jullie zien dus dat de IoT behoefte steeds groter begint te worden?

Frank
Je ziet gewoon dat de grotere klanten van ons, wij doen veel service en onderhoud bij bijvoorbeeld Kropmans en Heijmans, die zijn vooral het laatste jaar steeds meer aan het kijken naar IoT. Slimme oplossingen in panden voor verwarming en een stukje onderhoud, zodoende begint die vraag ook groter te worden, dus ook richting die poorten. Want het begint logischer te worden, wij zijn onderhand alweer vijf jaar met IoT bezig maar dat was vrij specifiek en aantrekkelijk voor een kleine markt. Tegenwoordig begin je IoT steeds vaker te zien, ook omdat het thuis en overal makkelijker begint te worden.

Avic
Het begint simpelweg meer een topic te worden IoT, hoe lang zitten jullie nu al bij Avic?

Frank
Nu om en nabij drie jaar.

Avic
Zijn er in het verleden problemen geweest met het systeem?

Frank
Problemen vind ik een groot woord. Wij zijn begonnen met een stukje hardware, dit hebben wij allemaal getest en daar zijn gewoon updates uit voorgekomen. Maar ik zit daar niet zo in als zijnde problemen. Je weet gewoon dat daar dingen uitkomen, punt. Het is alleen maar een probleem als het niet wordt opgelost.

Avic
Er is dus altijd adequaat mee omgegaan.

Frank
Absoluut.

Avic
Als ik dan vraag, hoe is met tijd de communicatie verlopen met Avic?

Frank
Dit was altijd goed, de communicatie is warm. Zo heb ik vaste contactpersonen waar ik eigenlijk vanaf het begin goed mee ben geweest.

Avic
Indien problemen zich voordeden, waren deze problemen snel weer opgelost?

Frank
Sommige snel, met nadruk op de software. Het verschilde eigenlijk per issue. Ja, niet irritant lang in ieder geval haha. Sommige problemen waren meteen opgelost en andere daar zat wat meer tijd in, logischerwijs.

Avic
Dus als je Avic hier een cijfer voor kan geven, wat zou dat dan zijn?

Frank
Dan ga ik voor een 8,5. Nee, er zijn altijd dingen die beter kunnen maar ik heb echt nul klagen gehad.

Avic
Jouw klanten maken natuurlijk gebruik van laten wij het ons gezamenlijk product noemen, heb je vanuit hun weleens feedback gehad of mogelijk een uiting van tevredenheid?

Frank
Wat wij zien is dat veel klanten het gewoon door ons laten beheren. Het toevoegen van nummers doen ze dan wel zelf, dat gaat gemakkelijk. Gebruikers aanmaken binnen het online portaal doen wij voor hen. Dat heeft meer te maken dat de rechten op de juiste plaats zitten. We hebben het wel eens laten doen maar daar had ik meer werk aan dan plezier. Dus wij zetten het er zelf vaak in. De klant kan wel gewoon zijn telefoonnummers erin zetten, de tijdzones van de klokken kunnen ze erin zetten, dat doen ze gewoon zelf. We zien bijvoorbeeld wel eens dat de klant een gebruiker zet op een te hoog niveau waardoor deze gebruiker dan ineens teveel kan zien. Dat is eigenlijk meer werk dan wijsheid.

Avic
De tevredenheid van uw klanten is over het algemeen gewoon goed begrijp ik?

Frank
Ja, zeker!

Avic
Hoe ziet u onze samenwerking verder in de toekomst?

Frank
Nou, wij hebben de eerste versie compleet. Op de achtergrond zijn wij al bezig met een nieuwe aandrijving waar een databus op zit. Nu is alles hardware matig gekoppeld, met ingangen, op de ActiveGuard met draad op en neer en de volgende versie willen wij graag zien dat dit allemaal via de databus gaat. Van de aandrijving van ons naar de nieuwe versie. De hardware zou mooi zijn als het dadelijk met een databus gekoppeld kan worden want dan is het eigenlijk alleen maar voeding erop en databus doorsteken en klaar. De behoefte is dan ook wel, het nog meer versimpelen van het product.

Avic
Hebben jullie verder nog gave IoT ideeën?

Frank
Verder niet echt over nagedacht, de volgende versie gaat er echt om dat het gemakkelijker kan aansluiten, dat wordt echt het punt voor de toekomst. Meer gemak.

Avic
Wat kan je nog meegeven als advies aan potentiële nieuwe klanten die IoT willen gaan implementeren?

Frank
Ik denk dat het belangrijkst is dat er met een onderwerp als IoT veel tijd in het voortraject moet worden gestoken, overleg en maak duidelijk wat nodig is. Dat is wel echt het belangrijkste, want alle tijd die je er aan het begin insteekt haal je er aan het einde echt dubbel en dwars uit.

Avic
Hoe kan IoT meer markten bereiken?

Frank
Ik denk dat er meer kenbaar gemaakt mag worden, zeker rondom het onderwerp IoT. Het is een stukje van registreren van voornamelijk input, op wat voor niveau dan ook. Dat zal voor heel veel klanten echt niets zeggen. Dit kan makkelijker worden uitgelegd. Ik verwacht ook dat zij die IoT willen implementeren voornamelijk gaan zoeken naar waardes. Dus naar; ik wil iets gaan monitoren, maar hoe? Zelf geen idee namelijk. Jullie zijn lastig te vinden, het is van noodzaak meer informatie naar buiten te gooien.

Avic
Dit lijkt me een mooie afsluiter en wij sluiten ons daar helemaal bij aan. Ontzettend dank voor de tijd!

Met meer dan 20 jaar ervaring in de wereld van IoT en het bedienen van bijna elke industrie met onze hard- en software zijn wij in staat uw werkprocessen naar een hoger plan te tillen!

Bel ons voor een afspraak, wij komen graag bij u langs om onze producten te demonstreren. Zodra wij tot mooie ideeën zijn gekomen starten wij een gratis ‘’proof of concept’’.

Wij maken IoT simpel voor u!

Addres

Molenwal 20a
5301 AW Zaltbommel
Nederland

T. +31 (0) 418674700
F. +31 (0) 418674111

info@avic.nl

AVIC
AVIC